Onderzoeks blog
Je bent hier: Home / Onderzoeks blog / het leren leven en het leven leren

het leren leven en het leven leren

De directeur is geraakt door mijn aandacht voor de actualiteit in de nieuwsbrief; "Een kwestie van perspectief..." De foto van de stralende kindergezichten schaatsend op het schoolplein en de discussie die woedt over het inhalen van verloren leertijd op directieniveau. Het klopt niet. Ineens door die foto van de kinderen ziet ze de missie van de school concreet voor zich: het leven leren en het leven leren!

Tijdens deze laatste ijzelvrije dag zou ze graag willen dat collega's nadenken over de dag van morgen. Hoe het buitenschoolse leren tijdens deze 3 dagen te oogsten. Tegelijkertijd vertrouwt ze erop dat haar collega's dit ook uit zichzelf doen. Hoe het zo delen dat het hen Zelf appelleert?

Ze deelt haar wikken met twee mensen. Ze ontvang de informatie vanuit de twee tegenovergestelde perspectieven en komt tot de woorden die exact weergeven wat haar bezig houdt. Het begin en het eind uit haar app:

Het leren leven en het leven leren. In de directieraad klinken de geluiden van het inhalen van leertijd. Onze missie maakt duidelijk dat je het anders kunt zien. Nu vraag ik me af: hoe kunnen we als school concreet maken dat het geen verloren tijd is? Wat heeft het opgebracht?

Vaak zie je pas, wanneer je achterom kijkt, wat iets opgeleverd heeft. Wat zouden de kinderen ons hierin kunnen vertellen? Mogelijk kunnen we dit kort en klein zichtbaar maken via een impressie, om ook naar buiten toe te tonen hoe afgelopen periode leertijd was... voor daar waar het nog niet gezien is...

Wat er daarna gebeurt... "ik had het moeten kunnen volgen...", zei ze. Door haar oprechte delen, wordt ze deelgenoot in het expliciet samen brainstormen van haar collega's. Ze geniet van wat wordt bedacht en de rakende reflectieve vragen die elkaar worden gesteld. De volgende dag ziet ze hoe het bevlogen vorm krijgt in de praktijk. De kinderen stromen over van idee├źn. Het onderwijs voor de nieuwe periode is voorbereid!

Bij de kleuters ontstaat het thema ziekenhuis: