De eerste schets voor de management-2-daagse is er; ben je erbij?
Ben je er bij 26 en 27 maart 2026 op deze speciale editie in het kader van 15 jaar werk maken van de stem van het kind door Wenke Perspectief?
Tijdens de management-2-daagse van 2026 kijken we er naar uit om samen met de deelnemers ons te verdiepen in wat creëren van agency als onderdeel van kwaliteitsbesef op een daltonschool vraagt van alle betrokkenen.
Agency verwijst naar het vermogen om doelgericht te handelen en de eigen omstandigheden te beïnvloeden. Wij geloven dat we een opvoedende taak hebben in kinderen leren de wil en het vermogen te ontwikkelen om bij te kunnen dragen aan het scheppen van een mooie leefbare wereld voor zichzelf en de ander. En dat wij daarin een voorbeeldrol hebben. Agency raakt daarmee veel aan wat wij belangrijk vinden in het werken vanuit de daltonvisie als way of living en geeft praktische handreikingen hoe dit in heel je curriculum door te laten dringen; inclusief hoe je hier samen als team aan werkt.
Dit gedachtegoed alle lagen van je onderwijs laten beïnvloeden vraagt in onze ogen om agency als onderdeel van het kwaliteitsbesef. Agency, in de zin van dat je als leidinggevende en leerkrachten ook de wil en het vermogen aanspreekt om dat wat je onderwijs wilt ontwikkelen, ook echt met elkaar - als team, maar ook met de kinderen (en hun ouders) op z'n 'Helen Parkhursts' - in de school als oefenplaats in beweging gaat brengen; stapje voor stapje. Een school waarin het organiseren van het leerproces niet alleen een taak is van de leerkracht, maar waarin de kinderen systematisch betrokken worden en daarin een rol vervullen.
Wat houdt agency in en hoe wakker je agency aan als onderdeel van het dalton-kwaliteitsbesef?
Hoe geef je agency als onderdeel van het dalton-kwaliteitsbesef de ruimte, ondersteun je het en daag je het uit, rekening houdend met verschillen en gericht op het benutten van het leerpotentieel van alle betrokkenen. Daar zoomen we op in deze 2 dagen.
Vanzelfsprekend zullen we gebruik maken van krachtige werkvormen, die jullie hierin onderdompelen om te ervaren hoe sturing geven aan dit proces te richten, inrichten en verrichten en te ontdekken wat hierin bij jou past.
De management-2-daagse vindt plaats in De Luwte bij Mennorode. Een heerlijke lichte en beschutte plek midden in het bos, waar je – uit de wind – samen met betrokken dalton-professionals kunt laten voeden en steunen je initiatieven in realiseren van kwalitatief sterk daltononderwijs een stap verder te brengen.
Mennorode is centraal gelegen aan de Apeldoornseweg 185, 8075 RJ te Elspeet.
Voor wie zijn deze dagen bedoeld?
Iedereen die vanuit een coördinerende/leidinggevende taak het eigen werk met andere dalton-professionals onder de loep wil nemen en wil kijken vanuit meerdere perspectieven. Iedereen die nieuwsgierig is naar het verder helder krijgen welke taak gevraagd wordt, in het ontwikkelen van daltonkwaliteit op de eigen school/IKC.
De eerste contouren van het programma
Dag 1: Overzicht creëren
OPENING
Met de les van de ganzen, bezien vanuit gespreid leiderschap.
START-ACTIVITEIT
Wat is de rode draad in de ontwikkeling van jullie daltonkwaliteit afgelopen jaar? Van de school én van jou persoonlijk?
INSPIRATIESESSIE
Hoe wakker je agency als onderdeel van daltonkwaliteitsbesef aan en houd je het levend? Hoe leef je het 'leren door doen' proces voor, hoe geef je het ruimte, steun je het en daag je het uit?
We zijn erop gericht je te laten ervaren dat agency als onderdeel van het daltonkwaliteitsbesef de pedagogiek van de didactiek continu naar de voorgrond haalt en dat dit de breedvormende opdracht van je daltonschool versterkt.
We tonen wat we hierin kunnen leren van Helen Parkhurst in verbinding met actuele bronnen. En zetten aan tot denken hoe we, in dat wat er al gebeurt op daltonscholen, verbindingen kunnen aanbrengen met behulp van het periodiseren van ons onderwijs en het gebruik maken van instrumenten als het (leerkracht)portfolio.
Heb je als potentiële deelnemer zelf vragen, laat ze ons weten dan kijken we hoe we ze kunnen betrekken.
Wat gaat er in jou borrelen?
Waar sta jij als het gaat om werken aan het dalton-kwaliteitsbesef?
Wat doe je al en wat mis je nog?
VERDIEPENDE WORKSHOPRONDE
1. Hoe kunnen we de buitenruimte betrekken als structureel onderdeel van de leeromgeving?
2. Hoe versterken de mogelijkheden van het (kind en/of leerkracht)portfolio en het goede gesprek hierover de professionaliteit van de leerkracht?
3. Hoe kunnen we met een verschuiving van afvinken naar reflectie het hoofd en hart meer verbinden in wat er uit onze handen komt? We verdiepen de mogelijkheden van het werken met een periodetaak, waarin aanpak en beleving minstens zo belangrijk is als de eindopbrengst.
WANDELEND SAMENBRENGEN
Het meest persoonlijke inzetten voor gezamenlijke schoolontwikkeling; ik in wij en wij in ik.
Wat heb jij gehoord waar je beweging in wilt brengen op school? Waartoe voel je je geroepen?
Hoe brengen we proeftuinen op een inspirerende wijze samen, dat het richting krijgt?
DALTONLAB
Naast dat we ons eigen meegenomen materiaal etaleren, nodigen we ook gericht een aantal scholen uit die al verder zijn in het periodiseren of thematiseren van hun onderwijs en of het werken met het portfolio, zodat jullie heel concreet kunnen ervaren hoe dit er op een school uit kan zien.
INZICHTEN VERZAMELEN ÉN VERZILVEREN VAN ONS WERK
Feestelijk intermezzo waarin we stil staan bij 15 jaar Wenke Perspectief.
Uitreiking eerste exemplaar van het tijdschrift waar in dit kader aan wordt gewerkt.
Dag 2: Inzicht en Uitzicht
CHECK UP
Van lijsten to do's naar inlijsten van inzichten (dag 1); het beoogde uitzicht!
GELAAGD ACTIEPLAN MAKEN met hart voor de zaak
Concreet maken voor/in de eigen school hoe je met elkaar werk maakt van het daltonkwaliteitsbesef als way of living; ruimte gevend aan uitdagende verbindingen, steunend deze versterken. Inclusief wat dit betekent voor jouw rol als leidinggevende; waartoe word jij uitgedaagd en welke moed vraagt het dit concreet onderzoekend lerend inhoud en vorm te geven?
CHECK OUT
Vieren van de wil en het vermogen om de 'dalton influence' als kwaliteitsbesef te versterken in onze scholen. De vrijblijvendheid voorbij, als way of living in het samen werken, leren en leven op school.
Ben je er bij?
We beogen twee dagen ‘skola’ vol tijd, ruimte en uitdagingen met bevlogen mensen, inspiratiesessies, ervaringsopdrachten en literatuur. Met hoofd, hart en handen werken aan wat het versterken van het daltonkwaliteitsbesef en daar leiding aan geven vraagt, om hier in de geest van Helen Parkhurst actie in kunt gaan ondernemen.
Wil je graag een bepaald onderwerp inbrengen, of heb je nog vragen? Laat het ons dan weten! Enthousiast geworden? Geef je op door een mail te sturen naar: contact@wenkeperspectief.nl
De investering voor de 5 dagdelen op deze volledig verzorgde tweedaagse is €1095,- per persoon. Kom je met meerdere personen van je school? Dan zijn de kosten voor de 2e (en volgende) persoon €1055,-.
Net als vorig jaar (zie impressie) kun je erop rekenen dat wij met alle daltonopleiders van Wenke Perspectief ons optimaal zullen inzetten om er wederom twee waardevolle dagen van te maken.
Wij hebben er heel veel zin in en kijken ernaar uit jullie te ontmoeten in maart.
Neelke, Marian, Tabitha, Hans, Wendy, Jenny en Annemarie.