December bezinningstijd
Deze volle, feestelijke decembertijd vraagt van ons ook stil staan bij het afronden van het jaar. De rode draad uit al het werk wat er is verzet te halen, om te ontdekken wat we koesteren en verder tot wasdom willen brengen in het luisteren naar de stem van het kind en horen wat het komend jaar in ons onderwijs geven in beweging brengt.
Als opleiders van Wenke Perspectief spreken wij in deze tijd altijd af voor een bezinningsmoment. En juist door dat af te spreken komen we er ook aan toe.
Voor die dag bekruipt ook mij vaak het gevoel van "Waarom heb ik dit afgesproken, hier heb ik toch helemaal geen tijd voor?" Maar ik weet, en dat bleek ook dit jaar weer, als we de tijd nemen om stil te staan bij wat iedereen afgelopen 3 maanden heeft ondernomen, komt wat we van plan zijn in een stroomversnelling.
Dit jaar bereidde ik me voor met het door de foto's op mijn telefoon scrollen en die foto's uit te printen waar ik van heb genoten. Tijdens de bijeenkomst zelf stonden alle opleiders (met ieder hun eigen wijze van voorbereiden) stil bij de rode draad door hun persoonlijke leerervaringen het afgelopen jaar en de kwesties die het opriep. Het werden mooie 'State-of-the-art" tafereeltjes, die de persoonlijke ervaringen verdichtten, tot wat echt belangrijk is.
We kunnen waar wij van houden en hoe wij graag werken formuleren in onderstaande drie aspecten. Aspecten die ook alles te maken hebben met ons jaarthema Agency .
- Écht samen optrekken met een school en het daltonconcept door-ontwikkelen, ieder vanuit de eigen verantwoordelijkheid. Steeds meer beseffend hoe het persoonlijke leren van teamleden en de schoolontwikkeling hand in hand gaan, dat wij hierin inspireren tot perspectief verruimen en verbindingen leggen vanuit liefde voor het zich ontwikkelende kind en passie voor leren. Waarbij de verantwoordelijkheid voor het ontwikkelproces altijd bij de school blijft liggen.
- Werk maken van het periodiseren/thematiseren en de periodetaak.
De periodetaak is voor ons op dit moment hét instrument waarin de stem van het kind ruimte krijgt om gehoord te worden én tegelijkertijd ruimte geeft aan leerkrachten te gaan realiseren wat het kind hen vraagt in het onderwijsgeven te ontwikkelen.
- Het uitdenken en maken van werkvormen en instrumenten, die activiteiten faciliteren waarmee onze deelnemers ervaren door doen wat wij graag doorgeven aan kennis, vaardigheden en attitude, wat zij vervolgens kunnen omzetten in eigen plannen.
Door bijvoorbeeld samen met een school het door ons ontwikkelde raamwerk voor het periodiseren te concretiseren als handleiding, ondersteunen en verstevigen we het leren van en met elkaar in het team én geven we handvatten wat er is geleerd van 'het kindportret' te borgen. Hierdoor merken we dat wij opleiders onderdelen kunnen loslaten (en overdragen aan bijvoorbeeld de coördinatoren). Ook dat is ons werk.
Het verdichten van al die waardevolle momenten in de afgelopen maanden tot 3 topics geeft ruimte en richting aan ons werk in het begeleiden van scholen in het ontwikkelen van daltonkwaliteit(sbesef).
Het is iedere keer weer genieten dat we als Daltonopleiders vanuit Wenke Perspectief, met ieder ook een eigen werkkring of onderneming, tijd maken om elkaar op deze wijze te ontmoeten. Hoe we dit gewoon doen met elkaar, ieders talenten benuttend, blijkt iedere keer weer enorm voedend, steunend en inspirerend om tot de kern van het ons werk te komen en steunend in het daarbij blijven.
Hoe geven jullie dit vertragen inhoud en vorm dat het voedt, inspireert en tot de kern van je werk laat komen?