Opleiders voor opleiders studeerden af met moedproef
Vrijdag sloten we onze opleiding 'opleiders voor opleiders in vernieuwend daltononderwijs' af met de meesterproeven.
Een jaar geleden zijn we, Marian Koolhaas en Annemarie Wenke samen met 6 deelnemers, gestart met deze nieuwe opleiding voor opleiders. Een heel jaar werkten deelnemers in de eigen context aan persoonlijke opdrachten, die voortkwamen uit de gezamenlijke bijeenkomsten. In hun portfolio's ordenden zij wat ze hadden geleerd en wat dit opleidersjaar hen heeft gebracht. Op 27 juni vierden we dit met elkaar.
Het werd een heerlijke dag met heel verschillend vormgegeven eindpresentaties. De opleiders namen ons deze dag mee in een voorbereide activiteit waarin ze tot uiting brachten hoe zij het Wenke Perspectief gedachtegoed eigen hebben gemaakt én eraan bijdragen. Hieronder een fotoverslag voor een impressie van ons werk.
Tijdens diverse activiteiten leerden we over het LEF wat nodig is om met een team op onderzoek te gaan met als houvast de daltonvisie. We werden uitgenodigd tot het stellen van vragen en teruggeven wat we iemand nog gunden.
We verdiepten ons op een aansprekende manier in de kernwaarde samenwerken. En ontvingen prachtig uitgewerkte reflectieve vragen per kernwaarde, die onze gedachten aanscherpten.
Dalton biedt ruimte waarin je jezelf ontdekt in wat en hoe jij kunt bijdragen.
We werden meegenomen in het standpunt 'Dalton is talentontwikkeling'. We deelden waar wij een talent hadden zien opbloeien en kwamen tot een heerlijk lijstje van talenten die belangrijk zijn in het daltononderwijs: flexibiliteit, open blijven staan voor wat iemand beweegt, nieuwsgierig zijn, kwalitatieve aandacht geven, vertrouwen en creativiteit.
We werden aan het denken gezet wat wel en niet dalton is aan de hand van een filmpje. Wisselden dit uit in maatjes, schreven de kern in drie woorden ieder op een zeshoek en spraken erover in de groep. We merkten hoe we verbindingen gingen leggen en ontdekten mogelijkheden hoe spelenderwijs het ontwikkelen van gezamenlijke daltontaal een impuls te geven.
Bij de laatste activiteit speelden we een spel waarin we aan de hand van stellingen, die we bij elkaar hadden te zoeken, met elkaar in gesprek zijn gegaan om aan te scherpen waar wij daltonopleiders vanuit Wenke Perspectief voor staan. (Zie foto bovenaan dit verslag.)
De vijf activiteiten samen maakten deze afstudeerdag tot één grote scholingsdag, verzorgd door de deelnemers. De prachtige nieuwe werkvormen die we hebben ervaren zullen komend schooljaar ongetwijfeld hun weg vinden in de opleidingen.
Natuurlijk reikten we de deelnemers hiervoor aan het eind van de dag hun certificaat uit: Tabitha, Jenny, Sabien, Wendy en Judith gefeliciteerd met jullie welverdiende 'Opleiding voor Opleiders' certificaat!