Inschrijven geopend | Ben je bij onze management-2-daagse in april?
Op donderdag 10 en vrijdag 11 april 2025 verdiepen en onderzoeken we tijdens de derde management-2-daagse vanuit Wenke Perspectief de mogelijkheden van het arrangeren en regisseren van het mooie, effectieve (dalton)gesprek op alle lagen in de daltonschool/ DKC.
De management-2-daagse vindt plaats in De Luwte bij Mennorode. Een heerlijke lichte en beschutte plek midden in het bos, waar je – uit de wind – samen met betrokken dalton-professionals kunt werken aan het realiseren van daltononderwijs waar we met elkaar voor staan.
Mennorode is centraal gelegen aan de Apeldoornseweg 185, 8075 RJ te Elspeet.
Voor wie zijn deze 2 dagen bedoeld?
Iedereen die vanuit een coördinerende/leidinggevende taak het eigen werk met andere dalton-professionals onder de loep wil nemen door het kijken vanuit meerdere perspectieven. Iedereen die nieuwsgierig is naar het verder helder krijgen welke verantwoordelijkheid gevraagd wordt, in het verder ontwikkelen van daltonkwaliteit op de eigen school/IKC.
Waarom je erbij wilt zijn
Verlang jij ook naar structureel tijd en ruimte voor het goede gesprek, wat de daltonontwikkeling op je school echt verder brengt? Kom jij of komen je collega’s door de druk van alledag vaak niet aan het gesprek zoals je zou willen? Blijft het gesprek oppervlakkiger, of is het minder effectief, dan je verlangt?
Verlang jij ook naar structureel tijd en ruimte voor het goede gesprek, wat de daltonontwikkeling op je school echt verder brengt?
Tijdens deze tweedaagse organiseren we letterlijk en figuurlijk tijd en ruimte voor het goede gesprek, wat het kwaliteitsbesef verhoogt en de gezamenlijke ontwikkeling van het daltonconcept levend houdt. Het gesprek wat de druk niet verhoogt, maar zorgt voor inspiratie en flow, om met plezier samen te werken en leren aan waar het jullie echt om gaat. Dat wat je ten diepste met elkaar wilt bereiken als Daltonschool, voor de kinderen, met hun ouders en voor jezelf als mens/collega.
Het programma; wat gaan we doen?
Tijdens de twee daagse zal de expositie “In de ogen van de leerling” (een samenwerking tussen Dokhuis en Stichting NIVOZ) in de ruimte aanwezig zijn. In de foto- en audiotentoonstelling ”In de ogen van de leerling” vertellen acht bevlogen onderwijsmensen wat zij als vanzelfsprekend elke dag doen – je voelt in je vezels hoe zij het verschil maken. Docenten, directeuren, conciërges; professionals met verschillende rollen, maar één gedeelde missie. Ze werden door collega's, leidinggevenden en studenten genomineerd voor deze expositie omdat zij erin slagen de leerling in de ogen te kijken, te zien, en (ook) in de ogen van de leerling het goede te doen.”
Tijdens de start van de tweedaagse laten we ons door deze expositie inspireren om op zoek te gaan naar wie voor jou op welke wijze van betekenis is geweest in je eigen ontwikkeling. Samen onderzoeken we wat dit opent in hoe jij van betekenis wilt zijn voor het kind op jouw school. Hoe dit tot uiting komt in het scheppen van sfeer/omgeving, het horen en luisteren naar en spreken met een kind, de wijze van je uitdrukken, waarderen en wat het effect is op je verstaan van de behoefte van het kind.
In de middag verdiepen we het scheppen van ruimte voor het mooie effectieve gesprek in drie verschillende workshops:
- Inrichten van fysieke ruimte
Hoe ziet de ideale daltonklas/-school eruit? Hoe zag Helen Parkhurst dat en wat kunnen we daar nu nog van leren?
- Vergroten van mentale ruimte
Hoe kijk je naar het belang van het gesprek? Het gesprek als tool, om samen voortbouwend te werken aan de daltonschool die je met elkaar wilt zijn. Waar heb je je -in dalton termen - van te bevrijden om tijd en ruimte te ervaren voor deze gesprekken?
- Organiseren van ruimte door krachtig inrichten van periodiseren op alle lagen.
Hoe richt je het jaar in, inclusief gespreksmomenten die elkaar versterken? Welk procesmatig werken hebben we dan meer te vertrouwen en welk lef vraagt dit in regie nemen/houden?
In het DaltonLAB verdiepen we het gesprek met ouders en de rol van het portfolio als instrument om de doorgaande ontwikkeling van het kind inzichtelijk te maken.
Bram Oonk (docent onderzoeker Iselinge) zal dit onderdeel introduceren. Wij hebben Bram ervaren als iemand die op een verfrissende wijze het ouderperspectief in het gesprek tot leven kan brengen en laten ervaren.
Hoe versta je elkaar als ouders - leerkracht?
Hoe hoor je wat het kind vraagt?
Hoe kun met ouders samen de omgeving scheppen waarin we luisteren naar wat het kind behoeft?
Vanuit dit perspectief onderzoeken we aan de hand van jullie meegenomen materialen hoe oudergesprekken en het werken met portfolio nu op de eigen scholen plaatsvindt én we wat we van elkaar kunnen leren in hoe deze gesprekscyclus op het level te tillen wat we met elkaar verlangen.
Hoe is dalton van betekenis voor het kind? Hoe wil jij van betekenis zijn?
Dag 2 staat in het teken van verwerken, delen en bij elkaar brengen wat aan het denken heeft gezet, vragen die het heeft opgeroepen en betekenissen die van waarde zijn in hoe jij er wilt en kunt zijn voor het kind.
Vanzelfsprekend nemen we hierin het parallelproces mee: wanneer is hoe en wat delen aan de orde op schoolniveau, om met elkaar de verbinding te blijven zien waar de school voor staat en gaat in alles waar we mee bezig zijn.
Onze ‘Dalton Pater familias’ leidt ons werken deze dag in met anekdotes hoe dalton van betekenis is voor het kind.
In de middag staan we stil bij wat je ècht zou willen bespreken, om je school verder te helpen en werk je een gewenste situatie concreet uit specifiek voor de eigen school.
Wat beogen we?
We beogen twee dagen ‘skola’ vol tijd en ruimte met bevlogen mensen, inspiratiesessies, ervaringsopdrachten en literatuur. Met hoofd, hart en handen werken aan wat aan de orde is in het daltononderwijs, zodat je in de geest van Helen Parkhurst hier daadwerkelijk actie in kunt gaan ondernemen.
We beogen dat we na deze twee dagen met elkaar een instrument hebben gemaakt als onderlegger voor het voeren van mooie, goede effectieve (dalton)gesprekken en hoe dit te arrangeren en regisseren.
Je maakt een start met hoe je de impulsen en ervaringen concreet wilt gaan inzetten vanuit jouw taak binnen de daltonschool/DKC.
Aanmelden?
De investering voor deze volledig verzorgde tweedaagse is €955,- per persoon. Kom je met meerdere personen van je school? Dan zijn de kosten voor de 2e (en volgende) persoon €920,-
Ben je enthousiast geworden? Geef je op door een mail te sturen naar: [email protected]
Er is een maximale capaciteit van 25 gasten.
Net als vorig jaar (zie impressie) kun je erop rekenen dat wij met alle daltonopleiders van Wenke Perspectief ons optimaal zullen inzetten om er wederom twee waardevolle dagen van te maken.
Wij hebben er heel veel zin in en kijken ernaar uit jullie te ontmoeten in april.
Neelke Heldoorn, Marian Koolhaas, Tabitha Verhulst, Hans Wenke en Annemarie Wenke