Het kind een stem geven

Een verslag van een wervelende studiedag door Tabitha Verhulst

Op 25 november organiseerde Tabitha voor een school uit Sassenheim een studiedag met als titel "Dalton aan de Maas".

In het ochtend werden vier scholen bezocht. Vier verschillende Daltonscholen met ieder hun eigen Daltonkarakter. Dé Daltonschool bestaat immers niet!
Met een goede voorbereiding en een strakke organisatie a la circuitmodel, ging het voltallige team in één ochtend langs alle vier de scholen.

De onderdompeling van de collega's in het daltongedachtengoed maakte indruk en bracht een vloed aan inspiratie en nieuwe energie los, om te werken aan de eigen daltonontwikkeling. Wat vooral indruk maakte: 

Het enthousiasme van de directeuren, de drive van teamleden, de doorgaande lijn, het actief participeren van kinderen, de eigenwijsheid van de school, overal SAMEN over nadenken, je school in de spotlight zetten etc…

Zo’n 'visitatie' van een andere school, zet je eigen school op een mooie en concrete wijze in perspectief. Deze dingen doen we al, deze dingen bewust niet. Het resulteert in een intensief reflectieproces bij alle collega's.

Na een heerlijke lunch op de SS Rotterdam (we zijn er dan toch 😊), werd de studiedag met een teambijeenkomst vervolgd op een school in de buurt.

De studiemiddag startte met het verwerken en vervolgens delen van alle belevenissen van de collega’s. De centrale vraag hierbij:
Wat heb je gezien en waar werd je blij van?

Met de samenvattingen per groep is er vervolgens diepgaander gekeken naar de eigen situatie, door deze te koppelen aan de recent plaatsgevonden groepsbezoeken. Wat de daltoncoördinator en de opleider hierin hebben waargenomen is plenair teruggegeven: waar kunnen collega's TROST op zijn en waar GUNNEN zij hen nog ontwikkeling.

Per bouw zijn de collega's met alle ideeën uit de ochtend en de richtinggevende feedback vanuit de groepsbezoeken samen aan het werk gegaan. Zij hebben kansen geformuleerd die zij zien voor een doorgaande lijn in de school, samen met de verantwoordelijkheid die dit van henzelf vraagt in de eigen groep. Met deze geformuleerde taken kan iedereen komende periode aan de slag.

De rijkdom van alle input uit de ochtend en alle kansen en mogelijkheden die in het middagprogramma werden omarmd, heeft deze toffe Daltonschool in wording weer een stapje verder gebracht in de ontwikkeling van hun Daltononderwijs.

Dalton-zijn doe je samen!
DANK JULLIE WEL Rotterdamse collega’s voor deze mooie inspirerende studiedag! Zonder jullie hulp hadden we niet kunnen realiseren wat er vandaag tot stand is gebracht.

 

You’ve successfully subscribed to Wenke Perspectief
Welcome back! You’ve successfully signed in.
Great! You’ve successfully signed up.
Your link has expired
Success! Check your email for magic link to sign-in.