Vondsten dag 2 dalton-leidinggevende: 'In verbinding bewegen'
Door Marian Koolhaas.
Hoewel we zelf ook weer hebben genoten van de tweede opleidingsdag voor dalton-leidinggevende en IB, in deze post aandacht voor het effect van de opleiding door de ogen van een deelneemster.
"Wat een geweldige opleiding is dit. Ook die tweede bijeenkomst vloog voorbij, het geeft een enorme boost aan mijn samenwerking met het team en we ervaren op zoveel verschillende manieren wat daltonkwaliteit is, hoe het ons in verbinding brengt met onszelf en met elkaar."
Het is wat een dalton-IB’er een week na de bijeenkomst ons teruggeeft. Gaande het gesprek onderstreept ze dat de variatie in werkvormen tijdens de opleidingsdagen een frisse impuls geeft. Het wakkert haar eigenlijke taak aan.
Ze staat te popelen en wil onderzoeken hoe ze het luisteren naar kinderen, naar ouders én de collega’s nog meer kan integreren in haar werk.
En passant geeft ze ook nog informatie over hoe ze het 'Daltonspeelveld' benut in haar werk.
“Het speelveld wat jullie vanuit Wenke Perspectief gebruiken geeft mij inzicht in de wijze waarop de vijf dalton-kernwaarden verweven zijn met elkaar, hoe je vervolgens het verwarrende en het ongemakkelijke juist kunt inzetten om een helder beeld te krijgen, om te verwoorden waar het in ons onderwijs werkelijk om draait”.
Dankbaar nemen we haar verwoorden wat de opleiding te weeg brengt in ontvangst. Met de thema’s van de nog resterende 4 opleidingsdagen gaan we het samen werken aan goede daltonscholen, be-ge-leid door opgeleide professionals, verder richten en ruimte geven. De thema's van de bijeenkomsten (het onderzoekend aangaan, waarderend registeren, verantwoordelijkheid geven en nemen, nieuwsgierig ongemakkelijke vragen stellen en spreken met het hart op de tong) bieden hiertoe richting, de gekozen literatuur met onderliggende theorieën voeding en in de empirie (de dagelijkse praktijk) ontdekt eenieder wat echt werkt in de eigen situatie. Of zoals Helen Parkhurst zegt:
"Experience is indeed the only real teacher"