Het kind een stem geven

Door Marian Koolhaas en Annemarie Wenke

We hebben een flitsende start gemaakt deze zomer met onze nieuwe 'Opleiding voor opleiders' in het vernieuwingsonderwijs. Met zes bevlogen mensen uit alle hoeken van het land zijn we begonnen. Een enorm diverse groep qua ervaring, dynamiek en werkpraktijk. En wat een rijkdom brengt dat te weeg.

De motivatie om deel te nemen aan deze opleiding is uiteenlopend: van opleiders die werken of willen werken voor Wenke Perspectief of Hogeschool, mensen die binnen hun bestuur dalton-leerkrachten willen gaan opleiden (in samenwerking met Wenke Perspectief) tot ervaren en gecertificeerde daltoncoördinatoren/-directeuren die meer werk willen maken van vernieuwingsonderwijs in hun eigen school of samenwerkingsverband.

In deze opleiders-opleiding werken we met elkaar vanuit de visie op opleiden waar Wenke Perspectief en Heliks in geloven en leren de deelnemers hoe die visie in de praktijk handen en voeten te geven. Wij, Marian Koolhaas en Annemarie Wenke, doen dit door te delen wat we hierin weten en dit te laten ervaren met de door ons ontwikkelde instrumenten en werkvormen.

Nieuwsgierig en doelbewust houden we de pedagogische didactiek (en het daarop gebaseerde curriculum van de opleidingen) tegen het licht. De deelnemers worden uitgenodigd onderzoeken te doen naar wat het voor hen als persoon betekent om vanuit dit idee in het hedendaags dalton/vernieuwingsonderwijs te werken als opleider. De theorie, de dagelijkse praktijk in scholen en onze eigen ervaringen (de empirie) zijn in dit onderzoek betrokken.

Met de opleidersgroep samen wordt gebouwd aan een opleidersspiegel, wat gaat dienen als kwaliteitskader. Een actueel en sterk instrument wat de kwaliteit van het pedagogisch-didactisch-organisatorisch handelen van opleider zijn in het vernieuwingsonderwijs tastbaar en navolgbaar maakt.
De foto bovenaan dit artikel vormt de eerste versie ervan als opbrengst van dag 1.

Komende opleidersdagen zoomen we steeds in op één van de kernwaarden. Hiermee beogen we onze gezamenlijke kennis hierin vanuit praktijk, theorie en persoonlijke ervaringen te bundelen. Doel is de pedagogische kernwaarden van het daltonconcept, als grond van het handelen in het vernieuwingsonderwijs, sterker te onderbouwen.

Tijdens dag 2 pakten we zelfstandigheid beet. We deden dit onder andere door het voeren van een tafelkleed-polyloog met de Golden Circle van Simon Sinek als kader en ieders verzamelde input vanuit theorie, de praktijk in het werkveld en onze eigen ervaringen als kind/ouder.

Waarom, wat en hoe en wat is het effect van zelfstandigheidsontwikkeling?

Het vervolgens nadenken hoe de opbrengst van dit gesprek te visualiseren als thematafel om er anderen deelgenoot van te laten maken leidde tot een handelingswijzer met zes processtappen gebaseerd op de slogan van Hans Wenke: "Alles wat kinderen/leerkrachten zelf kunnen doen, doet de leerkracht/opleider niet". Daarmee verrasten de opleiders in spe ons. Door met de procesaanpak te komen, in plaats van de thematafel zelf te maken met de verzamelde input, lieten zij zien de opdracht nog beter te hebben begrepen dan wij hem bedacht hadden. En daar houden we van!

We zijn dus super enthousiast om zo met elkaar de diepte in te gaan. We bemerken nu al hoe deze opleiding de kwaliteit van alle Wenke Perspectief-opleidingen versterkt en hoe dit samenwerken mogelijkheden opent voor het uitbreiden van het aanbod voor daltonscholen.

You’ve successfully subscribed to Wenke Perspectief
Welcome back! You’ve successfully signed in.
Great! You’ve successfully signed up.
Your link has expired
Success! Check your email for magic link to sign-in.