Management-2-daagse: Waarover gaan jouw gesprekken op school?
Tijdens de management-2-daagse van 10 en 11 april verdiepen en onderzoeken we de mogelijkheden van het arrangeren en regisseren van het MOOIE, goede (dalton)gesprek op alle lagen in de daltonschool/DKC.
Met elkaar gaan we op zoek naar het gesprek wat verdieping te weeg brengt, die het onverwachte en onbepaalde niet uit de weg gaat. Gepland, maar zeker ook spontane gesprekken die energie geven en verbinding versterken. Inspirerende gesprekken die het kwaliteitsbesef verhogen en de blijvende ontwikkeling van het concept levend houden. Die gesprekken en jouw rol hierin als leidinggevende stellen we centraal in de management-2-daagse.
Vorm en inhoud geven aan het mooie, goede (dalton)gesprek congruent op alle lagen in de school/DKC, blijkt een krachtige tool voor het realiseren van een leercultuur waarin mensen opnieuw nieuwsgierig worden, vragen gaan stellen, zich aan elkaar verbinden en met plezier samen werken, leren en leven aan een gezamenlijke missie.
Tijdens de 2-daagse buurten we bij Jenaplan en OGO, wat wij van hen kunnen leren over het onderwerp: 'Staat het gesprek op het rooster'? We luisteren naar gesprekken van Helen Parkhurst met kinderen en betrekken pedagogische en antropologische inzichten.
We onderzoeken in de diversiteit aan gesprekken die we kennen, hoe als leidinggevende/ coördinator mooie gesprekken te arrangeren en regisseren.
Wat is ervoor nodig dat we hiervoor ruimte en tijd ervaren, zowel in de groep als het team, ondanks ingeperkte middelen en werkdruk?
En wat kunnen we van en met elkaar leren in wat mooie gesprekken effectief maakt in het samen echt verder komen in waar je als daltonschool voor staat en gaat; het kind zien en horen in z'n ononderbroken brede ontwikkeling.
Binnen het thema maken we ruimte voor onderwerpen die jullie bezighouden. We denken bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van het portfolio en wat dit concreet betekent voor leerkracht, kind en ouder. We verdiepen waar we blij van worden en waar we tegenaan lopen. En staan stil bij welke vraag we onszelf hebben te stellen en wat de consequenties zijn voor de daltonkwaliteit als we dit niet doen.
We laten ons deze 2 dagen, naast onze (praktijk)kennis expliciet inspireren door een aantal boeken:
- Medemenselijk opvoeden van Micha de Winter
- Pedagogiek van onderweg zijn van Caroline Hermans
- Patronen van Danielle Braun
- Traag versnellen van Arend Ardon
Waar werken we naar toe?
We beogen dat we na deze 2 dagen met elkaar een instrument hebben gemaakt als onderlegger voor het voeren van mooie, goede effectieve (dalton)gesprekken en hoe dit te arrangeren/regisseren. We bouwen samen aan een verzameling 'rake-vragen' om op terug te vallen. En je maakt een start met hoe je de impulsen en ervaringen concreet wilt gaan inzetten vanuit jouw taak binnen de daltonschool/DKC.
Programma in de volgende nieuwsbrief.
We zijn nog bezig met het verzamelen van wensen van scholen en contact zoeken met gasten die we op het oog hebben voor de concrete uitwerking van het programma. Komende maand delen we het programma.
Net als vorig jaar (zie impressie) kun je erop rekenen dat wij met alle daltonopleiders van Wenke Perspectief ons optimaal zullen inzetten om er wederom twee waardevolle dagen van te maken.
Ben je er bij?
Ook zin om als management samen met je daltoncoördinator(en) tijd en ruimte te nemen om je te verdiepen in het mooie, goede gesprek wat hout snijdt? Zin om twee dagen in een heerlijke omgeving samen te werken en leren met bevlogen mensen? En met elkaar te ontdekken wat en hoe je door het periodiseren van het werk de dalton way of living continu op de agenda houdt en verzorgt dat iedereen hierin een stem heeft. Het lijkt ons super als je erbij bent!
De kosten zijn 995,- per persoon inclusief overnachting en verzorging deze 2 dagen. Kom je met meerdere personen van je school? Dan zijn de kosten voor de 2e(en volgende) persoon 920,-.
Vragen of wensen? Interesse aangeven, of aanmelden? Dat kan via [email protected].
