Werken met een periode taak | Wat zijn je ervaringen?
Je daltononderwijs verdiepen en verrijken met de periodetaak? Dat kan!
Vanuit Wenke Perspectief zijn we daar constant in aan het onderzoeken samen met de scholen. Steeds vanuit de gedachte hoe kinderen zelf eigenaar kunnen zijn van het realiseren van de doelen die op het programma staan en wat dat vraagt van de taak en de leeromgeving.
De grote vraag voor ons is: Hoe creëren we dit onderwijs waar kinderen én leerkrachten plezier aan beleven en tot hun recht komen?
De periodetaak, zoals Helen Parkhurst die heeft ontworpen, is een instrument om betekenisvol én relevant onderwijs te realiseren samen met kinderen. Het geeft verdieping aan de kernwaarden, brengt samenhang in het aanbod en realiseert persoonsvormend onderwijs waarin de stem van het kind gehoord wordt.
Op 13 maart delen we in het DaltonCafé hoe we hier vanuit de Dalton Opleiders Nederland mee aan het werk zijn en 15 maart geven we vanuit Wenke Perspectief workshops tijdens de regiodagen Groot Zwolle en Drenthe over dit onderwerp.
In de workshops laten we je met concrete voorbeelden zien hoe kinderen met behulp van periodetaken gemotiveerd de wereld ontdekken met hoofd, hart en handen. Je ervaart hoe je samen met je collega’s deze periodetaken maakt. En we gaan in gesprek over de vragen die het werken met de periodetaak oproept.
Ook nieuwsgierig hoe je dit op je school kunt realiseren? Mail gerust je vragen naar [email protected] Werk je al met de periodetaak? Dan horen we je ervaring graag en stuur ook gerust eventuele vraagstukken. Samen komen we verder!