De opleiders van Wenke Perspectief
Drs. Annemarie Wenke - (dalton)opleider, procesbegeleider, supervisor, coach
Annemarie is pedagoog en onderwijskundige, met een schat aan ervaring in opleiden, leiding geven, procesbegeleiding, supervisie en coaching. Ze is gericht op het bij elkaar brengen van werelden, waarin het kind tot z'n recht komt. Ze heeft de intentie verder te gaan dan het bestaande, op zoek naar een werkwijze waarin gehoor gegeven kan worden aan dat wat het kind nodig heeft om zijn/haar stem te laten horen. Hierbij heeft ze geleerd optimaal gebruik te maken van dat wat er al is, daar met andere ogen naar te kijken en samen op onderzoekspad te gaan. Het creëert een leercultuur waarin mensen opnieuw nieuwsgierig worden, vragen gaan stellen, zich aan elkaar verbinden en met plezier samen werken, leren en leven aan een gezamenlijke missie.
Hans Wenke - daltonopleider, daltonconsultant, coach
Hans, de"Pater Familias" van de N.D.V., inspireert vanuit "Wenke daltonconsultancy" met passie, kennis en ervaring al decennia schoolteams.
Zijn slogan is: "Alles wat kinderen kunnen doet de leerkracht niet!"
Dalton is voor hem altijd in ontwikkeling. Zo houdt Hans zich op dit moment bezig met het door Helen Parkhurst verwoorde 'interaction of grouplife". Een 'begrip' wat in zijn ogen een een ruimere en veel completere inhoud verdient.
Dit visie-begrip wordt volgens hem vaak veel te simpel vertaald met "samen werken". Hij benadrukt de empathische aspecten die erbij komen kijken en de gezamenlijke verantwoordelijkheid van de groep teneinde doelen te behalen.
Wilt u uw team voorzien van een daltonbooster, dan is Hans bij uitstek de opleider die hierin kan voorzien.
Drs. Marian Koolhaas - opleider, procesbegeleider, supervisor & coach.
Als moeder van 4 volwassen kinderen en als professional ervaar ik elke dag weer hoe belangrijk een rijk pedagogisch schoolklimaat is voor ieder kind. Hiervan heb ik mijn werk gemaakt in mijn werk vanuit Heliks.
Binnen Wenke Perspectief lever ik een bijdrage, door het opleiden van Intern begeleiders (kwaliteitscoördinatoren) en het professionaliseren van teams.
Eén van mijn motto’s is: de leerkracht maakt het verschil, het kind toont ons wat er nodig is. Zij inspireren mij laten me telkens weer kritisch kijken naar wat ik te doen heb. Mijn missie is dat elk kind gezien en gehoord wordt als wie hij/ zij is, met een authentiek verhaal binnen een rijke lerende cultuur.
Als pedagoog en onderwijskundige met brede ervaring in het (speciaal) basisonderwijs wil ik samenwerken en grond onder de voeten geven zodat er verder gebouwd wordt op een stevig fundament met reikwijdte, waar verschillen worden benut en een rijke voedingsbodem ontstaat. Het dalton-speelveld gebruik ik hierbij graag als instrument.
Als opleider benadruk ik dat we de stem van het kind hebben te horen. Dit gaat veel verder dan “het kind centraal’ stellen, het gaat hier om onderwijs vormgeven wat door het kind geïnitieerd wordt, waarvoor de leerkracht volledige verantwoordelijkheid durft te nemen.
Mijn specialisme is teams, directie en IB’ers opleiden/ begeleiden bij het vormgeven van een betekenisvol aanbod voor ieder kind in de school. Spel, verhalen, rijke taal/leeromgeving en betekenisvol lezen leggen hiervoor de basis. Het ontwikkelen van een kindportret, het gesprek, schrijven, tekenen, een leeromgeving met thema’s, labs en onderzoek verrichten in proeftuintjes zijn concretiseringen hiervan.
Tabitha Verhulst - daltonopleider, daltonconsultant, coach
Mijn loopbaan startte in 1991 als leerkracht in Rotterdam. Of ik even groep 8 wilde vervangen vanaf januari, omdat er een juf met zwangerschapsverlof ging. Dat wilde ik maar al te graag! De drive die ik toen voelde, heb ik tot op de dag van vandaag behouden. Het werken in de groep, ben ik altijd blijven doen, ook als IB-er en directeur (op Daltonschool de Globetrotter-Katendrecht Rotterdam), tot ik bovenschools directeur werd (van 22 scholen).
In deze rollen zat in in samenwerkingsverbanden, gemeente en bestuurders om tafel, om het onderwijs en de samenwerking in het onderwijs te versterken. Ondertussen begeleidde ik ook PABO studenten op Dalton scholen, deed ik visitaties voor de Nederlandse Dalton Vereniging en zat ik in het Dalton regio bestuur Zuid-Holland-Zuid.
Ik bezocht Suriname, Zweden, Finland, Engeland en Marokko om te zien hoe men daar het onderwijs vormgeeft. In Polen gaf ik, samen met Hans en Annemarie Wenke, een Dalton workshop op de Universiteit in Warschau.
Na een periode van 33 jaar fulltime primair onderwijs, ben ik nu ZZP-er in het PO. Van hieruit ben ik het afgelopen jaar gestart als Dalton Opleider bij Wenke Perspectief. Een bewuste keuze, omdat onze visie en missie in het onderwijs gaat over een stem geven aan kinderen in het onderwijs, wat voortdurend anticiperen van leerkrachten vraagt. Luisteren is hier een WERKWOORD.
IJzersterk is de voortdurende reflectie op het eigen handelen in het Daltononderwijs. Dat maakt dat je als mens groeit, elke dag opnieuw. Ik wil graag , samen met andere professionals, een actieve bijdrage leveren aan het cultureel en moreel vormen van kinderen, zodat ze zelfredzaam en sociaal verantwoordelijke burgers worden in onze maatschappij. Mens, ook jij kunt iets wezenlijks toevoegen in deze maatschappij! En dat is wat wij nodig hebben: mensen zonder vrees.
Wat zegt het kind en wat vraagt dat van mij als leerkracht, directeur, bestuurder?Dit is waar onderwijs voor mij over gaat. Cyclisch met elkaar reflecteren en kijken naar mogelijkheden, kansen en uitdagingen. Dit is waar de Wenke Opleiding over gaat.
Als je ruimte geeft aan mensontwikkeling in verbinding met anderen, kan dat de kwaliteit van het onderwijs alleen maar ten goede komen. Kinderen ervaren dan letterlijk ruimte om hen heen en ruimte in hun hoofd. Het geeft letterlijk ruimte om tot leren te komen.
Als opleider bij Wenke ervaar ik die ruimte ook. De ruimte om in verbinding met anderen, de stem van kinderen duidelijk hoorbaar te maken in ons onderwijs en leerkrachten te helpen bij dat wat dat praktisch/didactisch en pedagogisch van ze vraagt.
Het vraagt lef en durf onderwijs anders vorm te geven. Het vraagt lef en durf te kiezen voor wat jouw past. Het vraagt lef en durf het avontuur SAMEN met kinderen aan te gaan. Maar als je ze de ruimte geeft om in verbinding met anderen te groeien, worden het vaardige, waardige, aardige, bewust verantwoordelijke burgers.
Ik kijk uit mijn tweede leerjaar bij Wenke en hoop jou/jullie te ontmoeten om samen het Daltononderwijs verder vorm te geven.
Neelke Heldoorn-Jutstra, MLE - daltondirecteur, daltonopleider
Neelke is begonnen als daltonleerkracht, werd daltoncoördinator en volgde de interne opleiding tot daltonopleider bij Wenke Perspectief. Ze volgde de master leren en innoveren en geeft op dit moment vanuit haar daltonhart leiding als directeur op een daltonschool i.o.
Toen Neelke in 2009 op een daltonschool ging werken bleek dalton een onderwijsconcept wat erg goed aansluit bij haar visie op leren en leven. Als leerkracht volgde ze haar opleiding bij Wenke Perspectief. Later volgden de daltoncoördinator opleiding en het onderzoeksLAB voor daltonopleiders in spe. Door haar vele positieve ervaringen wilde ze zich graag aan Wenke Perspectief verbinden. De bewuste keuze voor persoonsvorming in de opleidingen is hierin cruciaal. In welke rol dan ook in het onderwijs ontmoet iedereen elke dag zichzelf in de ander. Neelke geniet ervan om in het geven van de opleidingen de zone van naaste ontwikkeling op te zoeken. Wat maakt dat dit kind/deze collega jou raakt? Wat vraagt dit van jou om nog verder te ontwikkelen? Je verantwoordelijkheid nemen om ook het onbekende te onderzoeken samen met anderen is in elke opleiding weer genieten. Momenteel is Neelke opleider naast haar baan als schoolleider op de W.G. van de Hulstschool. Verder denkt ze graag mee op de achtergrond van Wenke Perspectief en onderzoekt zelf de kansen die er bij haar eigen school liggen.